onsdag 20 maj 2009

Nationellt prov - ja, tack!

Sitter just nu i ett klassrum på Säffle lärcenter. Jag blickar ut över rummet. Lexikonen ligger, står, halvligger på sin hylla. Mina sfi-studerande ser inte ordning och reda i lexikonfrågan som det mest väsentliga och jag kan inte klandra dem. Jag ser också den icke så älskavärda blomman som har placerats nära fönsterglaset i ett sista, tappert HLR-upplivningsförsök. Ska den överleva? tänker jag. Jag hör pennor tryckas mot bordets träyta och emellanåt når en och annan djup suck min trummhinna. Jag funderar över det jag har fått berättat för mig idag. Om sju personer tvingas dela på en halvfull vattenflaska under en vecka, och det var allt de hade som vätskekälla - hur hade de då gått tillväga? och hade jag, som inte äger speciellt mycket muskelstyrka haft någon chans att slå mig fram och bekräfta min rätt till det där vattnet i en sådan situation? Jag funderar också över kvalité - livskvalité, matkvalité och ekologisk bilkörning. Är kunskap och skola självklart för alla? Hur kommer det sig att vissa människor blir osynliga? En vit färgklick på en tavla - något suddigt och okonkret. Och hur ska vi vuxna kunna vara förebilder för barn om vuxenvärlden kantas av mobbning och kränkande behandling? Barn gör inte som vuxna säger, de gör det som de vuxna gör. Ja, detta var lite av det som diskuterades på det nationella provets muntliga del idag (svenska B). Just nu är det den skriftliga delen som genomförs och jag känner, när jag ser pennorna dansa på papprena framför mig, ett sug efter att skriva jag med - skönt att ha bloggen i dessa skrivlängtans stunder.

Bilder från nat.prov Vt-08


Jag måste säga att jag gillar de nationella proven - innehållet i texthäftet är bra. Varierande texter och bilder, engagerande samhällsfrågor och tematiskt upplagt. Jag vill tacka de studerande i svenska B för intressanta redovisningar, det ska bli intressant att få läsa det ni har skrivit också! Vill även önska alla en trevlig Kristihimmelfärdshelg. Jag jobbar i Karlstad på fredag, så vill ni ha kontakt skickar ni mig ett mail!

Inga kommentarer: