onsdag 23 juni 2010

Myter och motiv genom en trollkarls ögon

Så här års är det tomt på lärcenter. De studerande börjar en efter en droppa av - jag antar att sommarlov, jobb och resor är det främsta tidsfördrivet dessa dagar. I personalen ägnas tiden, för den tappra, icke-semestrande skaran, åt att planera, förbereda och utveckla kurser, utbildningar och pedagogik. Jag är på intet vis något undantag. Idag har jag försökt få till ett moment i svenska A för att uppfylla kursmålet "eleven ska känna till några vanliga myter och motiv i litteraturen, vilka speglar frågor som har sysselsatt människor under olika tider". Hur gör man detta på ett bra sätt, utan att ur ett dåtidsperspektiv, helt snöa in på skapelsemytologier, asagudar och grekiska trojaner? Ber om ursäkt om jag svär i kyrkan, men detta moment kan bli tämligen tunggrott och trist. Min idé och det är just här, på idéstadiet, jag befinner mig i skrivandets stund, är att jag ska kunna använda "Harry Potter" som fönster mot mytologins värld. Låter möjligen lite långsökt, men det är inte så orimligt som det låter. Böckerna, tillika filmerna om denne trollande Potter, är fylld med varelser, motiv och arketyper hämtade ur mytologins underbara värld. För mytologins värden är inte historiskt fasta... de är ständigt aktuella och oavsett tid, kultur och geografi, högst relevanta.

Inga kommentarer: