fredag 4 juni 2010

Att placera sig själv i den historiska kontexten

Jag har läst... fakta såväl som fiktion, jag har suttit försjunken i tv-soffan framför dokumentär såväl som drama, jag har fördjupat mig i historien, kulturen, psykologin och handlingarna... men frågan är om jag verkligen har begripit?! Under min resa till Berlin förra helgen kände jag att jag förmodligen inte till fullo har förstått vare sig stadens eller landets historia. Det var först då jag placerat mig själv mitt i den historiska kontexten (på bilden ovan, i sällskap av Berlinmuren) som jag började inse vad det handlade om. Att mitt resesällskap dessutom bestod av två historielärare och en "historienörd" berikade förmodligen min upplevelse och gjorde min bild mer nyanserad. Anledningen till mitt blogginlägg är dels att uppmana till upplevelser av histora, länder och kulturer, dels att få upplysa om en viktig upptäckt... man särskriver inte i tyskan!

Inga kommentarer: