fredag 2 juli 2010

När man har ställt in sitt sikte på något, ser man det överallt

Över min morgonkopp, kunde jag i dagens DN läsa om hur de gamla myterna och motiven går igen i dagens samhällsdebatt. Rubriken till artikeln som jag läste löd, Konsten att tysta en kvinna som törs tala om män . Titeln åsyftade såväl dagens våld mot kvinnor som äldre tiders (ur mytologin hämtade) sanktioner för de kvinnor som tordes kritisera männen. I myten om Procne och Philomela blir man brutalt medveten om kvinnans straff - avskuren tunga - vilket alltså skulle resultera i kvinnlig stumhet och tystnad. Förutom fascinationen över myternas motiv och dess ständiga aktualitet förvånas jag också över hur man ser, det man förnärvarande är insnöad på, precis överallt. Min perception verkar således vara helt inställd på myter och motiv i den mänskliga berättelsen.

Inga kommentarer: